III. rész: Nelson Flottalízing Kft. Bertalan Gábor

2020.06.11

Kiszakadva a mókuskerékből - változásmenedzserré válni


"Azt álmomban sem gondoltam, hogy a karanténból fizikumomban megerősödve, nagy nyugodtságban, lelkileg felkészülve térjek vissza. Személy szerint ez a pár hét home office nekem rengeteg plusz erőt adott a továbbiakhoz."

Bertalan Gábor a Nelson Flottalízing Kft. budapesti ügyvezetője nyilatkozott a karantén ideje alatt kialakult helyzetről, nehézségekről, tanulságokról. Aki kérdez: Boros László a Lightsome Kft. vezető szervezetfejlesztési tanácsadója, trénere.

B.L.: Gábor, bemutatnád röviden a cégeteket?

B.G.: A Nelson Flottalízing a Nelson csoport tagja. Tevékenységünkben a flottalízing a fő csapásvonal. Ügyfeleink, akik elsősorban a B2B szektorból érkeznek hozzánk, flottakezelést vesznek igénybe tőlünk. Olyan szolgáltatást, ami gazdasági, pénzügyi előnyöket generál. Inkább KKV szektorban tevékenykedünk, és a szolgáltatás elérhető akár már egy autótól is. Ez a célcsoport meghatározza az üzletkötés minőségét is: Közvetlenebb, emberközpontúbb. A flotta cégben 30 fővel dolgozunk, a kollégák többsége Fehérváron van, itt mi Pesten kilencen vagyunk. Nagyságrendileg pedig 2 000 autót kezelünk.

B.L.: 2020 március 15-e után mi történt a cégeteknél?

B.G.: A pénzügyi moratórium kihirdetése után jogunkban állt eldönteni, hogy törlesztjük-e hiteleket. A mi ügyfeleinket hivatalosan ez nem érintette, hiszen a moratórium a szolgáltatásunkra nem áll fenn. Ennek ellenére kidolgoztunk egy rendkívüli rendszert - pénzügyi áthidaló csomagot, amit felajánlottunk azon ügyfeleinknek, akikre erősen hatott a kialakult helyzet. Azt hiszem ebben egyedülállóak voltunk. Tettünk kedvezményes ajánlatokat, de ennek ellenére nagyon kevesen vették igénybe a segítségünket. A többség úgy gondolta, hogy inkább kigazdálkodják azt az összeget. Ugyanakkor jelezték, hogy köszönik a hozzáállásunkat, és hogy remek gesztus volt, amit értékelnek.

Mivel a partnereink szerteágazó tevékenységi körben dolgoznak, emiatt nem feltétlenül érte őket egyformán a vírus-helyzet. Nehéz ma megmondani, hogy a partnereink közül hány százalék lesz, akiket negatívan befolyásol a karantén. Érzésre 100 autót érintett ez, de április elseje után valahogy megállt a pánik. Április közepére azonban így is visszajött pár tíz autó, amiket aztán a használtautó piacon - ami egyébként szintén megállt -, megpróbáltunk eladni. Meglepő módon két-három hét áresés után a használtautó piac is rendeződött.

B.L.: Milyen módon tudtátok folytatni, menedzselni a tevékenységeket?

B.G.: Első körben megoldottuk a home office-t. Vetésforgóban így is bejárunk, hiszen a szolgáltatás nemcsak irodai tevékenység. Számos procedúrát ki kellett építeni, gyorsan és hatékonyan, mivel ez most minden kollégát érint. Rengeteg egyeztetés, megbeszélés, közös gondolkodás kellett ehhez a csapattal és a menedzsmenttel. Bevezettük a Microsoft Teams-et, és Messengeren is tartjuk a kapcsolatot, persze telefonon is kommunikálunk.

B.L.: A kollégák milyen bizonytalansággal szembesültek?

B.G.: A teljes spektrumot bejárták. Csapatszinten is megértették, hogy ebbe most bele kell állni. Van, aki örült az otthoni munkának, volt, aki közömbösen fogadta, de volt olyan is, aki alig várta, hogy vissza lehessen jönni. Sokfélék vagyunk.

A cégünk olyan felelős munkaadói szerepet vállalt fel a dolgozói felé - átmeneti kompenzációs csomaggal -, mely által a mostani áldozatos tevékenységük a későbbiekben megtérülhet. Átszervezni, elküldeni nem kellett senkit, munkaköröket sem szüntettünk meg. Többet, másként kellett mindenkinek dolgozni, de ez kezelhető volt.

B.L.: Hogyan érintette a piacotokat a vírus-helyzet? Milyen jövőt tartogat ez nektek?

Az új lízing-szerződések száma visszaesett jelentősen. A múltban megkötött szerződésekből adódóan az autók átadása még jelenleg is folyamatosan tart, mivel a szerződéskötéstől az átadásig általában 3-4 hónap telik el. A szerződéskötések számának drámai csökkenése ennek megfelelően szeptemberre fog realizálódni. Erre kell felkészülnünk.

B.L.: Most munkaterápiával adtatok biztonságot az embereknek. Hogy készültök a későbbiekre? Gondolkodtok-e előre?

B.G.: Egyértelmű, hogy több ügyfél kell majd, több üzletkötés. Az értékesítők arról számolnak be, hogy munka van, elmozdulás van, bizakodóak vagyunk. Többféle üzletszerzési stratégiánk van, amennyiben szükséges, ezeket elindítjuk. Az ügyfeleinknek pedig szurkolunk, hogy stabil legyen újra a pénzügyi helyzetük. Kommunikálunk velük, egyeztetünk, az online térben pedig még előrébb lépünk.

Amilyen gyorsan reagáltunk a kármentéssel, ugyanolyan gyorsan fogunk reagálni a megváltozott helyzetekre. Fő a rugalmasság!


Konklúziók: (Boros László)

1. Kinek mit hoz a karantén? Gábornak lehetőséget. Lehetőséget a fizikai és szellemi feltöltődésre. A mindennapi rohanásban ügyvezetőként, döntéshozóként gyakran betemet minket a munka, az operatív teendők. Ekkor folyamatosan pörgünk a szakmai, technikai, ad hoc teendőkön, ilyenkor kevés figyelem, kevés koncentrált figyelem jut (ha egyáltalán jut) a fejlesztésekre, hatékonyságnövelésre, változásmenedzsmentre.

Gábor 6 év kihagyás után kezdett el futni a karantén-helyzet hozadékaként. Elmondása szerint egyre jobb fizikai és szellemi formába lendült, és ennek következtében egy önmagával harmóniában lévő emberrel, pozitív, nyitott vezetővel találkoztunk. Nem panaszkodott, lehetőségekről mesélt, a jövőre fókuszált. Meggyőződésem, hogy Gábor és csapata nyertesen jön ki ebből a helyzetből.

2. Beszélgetésünk alapján az volt a benyomásom, hogy Gábor megvalósítja a vezetést magasabb szinten. Ez azt jelenti, hogy igazi változásmenedzserként irányítja csapatát: Transzparensen kommunikálja a cég helyzetét, együtt keresték, keresik a megoldási lehetőségeket, rugalmasan kezeli a kollégák igényeit, nem feszül bele a helyzetbe, pozitív kisugárzással tartja a lelket a csapatban a jelentős visszaesés ellenére.

Mindketten hiszünk abban a tézisben, hogy ilyen változó környezetben csak erős csapattal lehet hosszú távon sikeres maradni. Márpedig a környezet mostanában gyakran változik, ezért is kell a csapatunkra fókuszálni.

Szervezetfejlesztőként úgy támogatjuk partnereinket, hogy segítünk nekik kilépni a mókuskerékből, segítünk, hogy rácsodálkozzanak a szervezetük, cégük működésére, és - mint Gábor a szántóföldön, futás közben -, más szemszögből is megközelítjük, megvizsgáljuk a folyamatokat, a lehetséges megoldásokat. Támogatjuk a vezetőket abban, hogy tudatosan aktív csapatot építsenek a hatékony működés érdekében. Ez egy igazán izgalmas, felfedezésekkel és közös élményekkel teli "utazás".

#szervezetfejlesztés #organizationdevelopment #nelsonflotta #lightsome #szervezetoptimalizálás #fejlesztés #hatékonyságnövelés #menedzsmenttámogatás #menedzsmentkonzultáció #transzparencia #változásmenedzsment #együttműködés #optimalizálás #covidhelyzet #karantén #homeoffice