Proaktivitás vagy reaktivitás? - Fekete Zsolt válaszol

2020.09.08

Formabontó cégépítés és kimagasló üzleti siker. 


Régi kapcsolat fűz Fekete Zsolthoz, középiskolai osztálytársamhoz, barátomhoz, aki különleges, sokszor lebecsült dologgal foglalkozik nagy sikerrel, komoly üzleti eredménnyel - Network Marketinggel. Zsolt, aki professzionális hálózatot épít már huszonkét éve, teljesen eltérő "vállalati kultúrában", eltérő módszerekkel és meglepően innovatív eszközökkel, több ezer üzlettárssal együttműködve, egyértelműen a proaktivitásra szavaz. Hogy miért? Kiderül a vele készült interjúból.

Az eredetileg trópusi agrármérnök végzettségű Fekete Zsolt cseppet sem átlagos ember, aki nem akart átlagos életet sem élni, így huszonkét évvel ezelőtt váltott. Hozott egy döntést, kilépve kényelmes menedzseri munkaköréből, biztonságos munkahelyének búcsút intve elindult a maga útján. Ezen az úton az elmúlt évtizedekben több tízezer emberrel ismerkedett meg, kapcsolódott, dolgozott együtt, tanult velük és tőlük, inspirálta és vezette őket. Zsolt nyitott személyiség, fáradhatatlan, nagyszerű szervező, sikeres üzletember, emellett igazi filantróp, nagy kávérajongó, három leány boldog édesapja, és ha a név kötelez: fekete öves karatés. Kétórás beszélgetésünk kivonatát tesszük most közzé. Bár jelenleg Zsolt külföldön él és több ezer kilométer választ el bennünket, könnyű volt felvenni az utolsó beszélgetésünk fonalát.

Boros László, a Lightsome vezető szervezetfejlesztési tanácsadója kérdezte Fekete Zsoltot, Hegedűs Ágota pedig lejegyezte a beszélgetést.


B.L.: Másfajta üzleti modell az, ami Nálatok működik néhány !tízezer! kollégával. Megérintett benneteket a járvány? Adódtak nehéz helyzetek az elmúlt időszakban?

F.Zs.: Távolabbról kezdem. A legelső hálózatomból nagyon sokat tanultam, körülbelül egy főiskola tananyagával gazdagodtam. Az elmúlt világválságból pedig, ami a mi üzletágunkba 2009-2010-ben gyűrűzött be, megtanultuk, hogy a reaktivitás nem kifizetődő, sőt fájdalmasan veszteséges. Az akkori mintegy 40%-os forgalom kiesést és az ebből adódó helyzetet nehezen éltük meg, de felálltunk belőle. Három év kellett, mire visszadolgoztuk magunkat a korábbi szintünkre, ami elgondolkodtatott. Rá kellett ébrednünk, hogy fel kell készülnünk ilyen helyzetekre a jövőben. Változtatnunk kell a stratégián, a gondolkodásunkon, a kommunikációnkon, nagyon sok mindenen. Tudatosabbnak, szervezettebbnek, tervezettebbnek kell lennünk. Ezt a fajta belső igényt nem csak az üzletben, de a magammal kapcsolatban is éreztem, ezért több mint húsz év kihagyás után visszamentem kyokushinkai karatézni. Megtaláltam azt a mestert, akiről azt gondoltam, érdemes követni és vele el fogom érni a céljaimat. Hat év alatt értem el a fekete öves szintet. 

A fejlődés hosszú, inspiráló, fáradságos és tanulságos útjára léptem. És ennek a személyes fejlődési utamnak a tapasztalatait is felhasználva fejlesztettük a rendszerünket, hogy jobb, több lehetőséget biztosítsunk mind a munkatársainknak, mind pedig a minket választó, bennünk megbízó fogyasztóinknak egyaránt. 

Persze akkor még itthon kevés rendszer volt elérhető, mentünk hát tanulni például az USA-ba, kutattunk, olvastunk, informatikai megoldásokat, online platformokat kerestünk.

Szóval mi már 2013-14-ben tanultuk az online networkinget, de 2017-ben szinte teljesen átálltunk online-ra. Mivel az emberek ahhoz szoktak, hogy személyes, offline találkozókat szerveztek, emiatt az átállás nehezebb volt. A 40-50-es korosztálynak nehezebb a dolga, míg a fiatalabb generációkat ez a módszer inkább vonzza. Mindenesetre a hatékonysága miatt váltottunk az online kommunikációra. Az így felépített rendszerünkben ennek számos előnye van: egységes képzési rendszerre törekszünk, online akadémiát működtetünk. Nem számít, hogy én külföldön élek, a kollégáim, vagy az üzleti partnereim pedig néhány ezer kilométerre, néhány kattintás és kapcsolatban vagyunk. Az online térben kialakított felületek mindenki által elérhetők, hozzáférhetők, folyamatosan fejleszthetők, alakíthatók.

Így rendeztünk meg februárban egy ezer fős rendezvényt is, ahol fizikailag nem voltam jelen. Több ezer kilométerre tőlük, de az ezer ember előtt, akik Magyarországon egy légtérben voltak, mégis ott tudtam lenni kivetítőn. Mondjuk elég furcsa érzés volt hajnalban (az időeltolódás miatt) egy üres szobában felspannolni magam az előadásra, de a visszajelzések minket igazoltak. A fizikai jelenlétet ettől függetlenül természetesen nem helyettesítheti semmi, a kávéházi találkozók hangulatát, illatát sem lehet pótolni, de az üzletmenetet pozitívan befolyásolja az online tér.

A Covid helyzet miatti lezárások után nekünk a kapcsolattartás így már nem okozott problémát. Hamar átálltunk az online rendezvények megtartására, és folytattuk az online képzéseket, a mentorálást, a klubokat és támogatást. A mi rendszerünk sem volt hibátlan, minimális repedések voltak rajta, amiket hamar korrigáltunk, kitaláltunk jobb megoldást. Vagyis a válságkezelési stratégiánk jól működött. Abszolút abban hiszek, hogy ha össze van rakva egy jó rendszer, akkor nem tud elsüllyedni a hajó.

B.L.: A fogyasztóitok hogyan élték meg a helyzetet?

F.Zs.: A fogyasztóink vásárlásait nem tudjuk befolyásolni. Viszont fogyasztói szokásokat igen. Legyen elégedett a fogyasztó, és ez egy jó megállapodás. Kőkemény kommunikációval lehet ezt fenntartani, segítünk egy tudatos, egészséges állapot kialakításában és fenntartásában. Vagyis jó egészségi állapotban, erős immunrendszerrel, fitten, kevésbé kell attól félni, hogy betegek leszünk, vagy elveszítjük a munkánkat.

B.L.: Nálatok is, a hálózatodban is a járványról szólt a mindennapi kommunikáció, mint a tévében?

F.Zs.: A hálózatban nem beszélünk a járványról, sem a betegségről, viszont beszélünk a harmonikus életvitelről, a pozitív hozzáállásról. Jó példákkal, jó gyakorlatokkal ismertetjük meg egymást. A testi-lelki egészség szempontjából fontos, hogy kiegyensúlyozottak, mentálisan erősek maradjunk. 

Emiatt is találtuk ki a napindító reggeli online találkozókat, tíz percben. Az első, csoportos összetartáshoz egy "Spirit csatornát" indítottunk, azért, hogy mindenkinek jól kezdődjön a nap. Ez a program negyedik éve működik, és majdnem olyan, mint egy TV - a reggeli "zörgést", - ha már zörög valami -, pozitív "zörgéssé" alakítjuk. Azóta hétfőtől szombatig minden reggel összejövünk tíz percre. Van reggele a hölgyeknek, a fiataloknak, a veteránoknak, van egy reggel, ami az enyém és van egy szakmai, sikerről szóló reggeli spiritünk is. Szombaton reggel pedig a hétvégi aktív pihenéshez adunk tippeket: konkrét programokat, koncerteket, szabadtéri sportokat is ajánlunk. A hétvége más időszámítás, a feltöltődés ideje, mégis sokan igénylik a közös "reggeli 10 percet". Szeretjük, működik.

B.L.: Jól gondolom, hogy a sikerhez elengedhetetlen a kapcsolattartás, a kommunikáció?

F.Zs.: Igen, és további programok is vannak, például a home office helyzetet segítettük megoldani, életmóddal kapcsolatban is, táplálkozás, mozgás terén is osztunk meg olyan tartalmakat, ami egyértelmű segítség lehetett/lehet a nyomasztó hétköznapokban. Így olyan támogatást tudunk adni, amire az adott élethelyzetben szükségük van. Egyik ilyen a telefonhívások számát drasztikusan lecsökkentő, átlátható, és a tervezhetőséget szolgáló, konzultációs sávokat és időpontokat kezelő naptárfoglalási technika, amit azóta is alkalmazunk egymás között. Ezek a technikák egyébként nem a karantén helyzet miatt alakultak, de ilyenkor még inkább létszükséglet. Fontos, hogy nyitottan álljunk a változások elé, és próbáljuk meg kihozni belőle a legjobbat.

Így alakult a vasárnap esti stratégiai meetingek rendszere is. Az élet alakította így, de bevált és megtartottuk, ezáltal a hétfők már tiszta célokkal, időveszteség nélkül indulnak. A vasárnap esti megbeszélések rendszere segíti a tervezést, a fókuszt, átlendít, támogat mindenkit. Többen tartjuk egyidőben szűk körben, egyszerre 15-20 főnek ezeket a vasárnap esti online összejöveteleket. Látom, tudom mennyire idegen ez a normál munkarendtől, de ne feledjük, a network marketing nem klasszikus munkahely! Itt mindenki, aki ezt választja és időt, energiát tesz bele, legtöbbször külső kényszer nélkül, a saját céljaiért, a saját álmai beteljesítéséért, anyagi sikeréért dolgozik. Én támogatom őket ebben, de nem mint a főnökük, hanem mint mentor, inspirátor. Mert ennek az üzleti rendszernek ez a lényege: azért működik sikeresen évtizedek óta, mert minden szereplő megtalálja benne a maga örömét, számítását. Mind a fogyasztó, mind a hálózat, mind pedig a gyártó.

B.L.: A proaktivitás, amiről beszéltünk folyamatos fejlődést, innovációt, megújulást kíván. Honnan inspirálódsz? Honnan jönnek az ötletek, az adaptálható módszerek?

F.Zs.: Ez nagyon érdekes dolog. Egyrészt rengeteget olvasok - van olyan, 25 éve íródott könyv, ami a mostani piaci helyzetben is tökéletesen alkalmazható elveket, igazságokat fogalmaz meg. Megtanultam a gyorsolvasás módszerét, így sokkal többet tudok olvasni. Mivel többet olvasok, óriási lelkesedéssel tölt el némelyik olvasmány, így szeretek könyveket is ajánlani. Nagyszerű beszélgetések alakulhatnak ki egy-egy közös olvasmányélmény alapján.

Másrészt motiváló előadások, gazdasági szakértők, coachok, kutatók és tanácsadók előadásait hallgatom pl. az autóban ülve, vagy tömegközlekedés közben. Meggyőződésem, hogy napi 0,5 -1 óra utazási "holt" időt lehet aktív tanulásra, önfejlesztésre felhasználni, ha tudatosan, hatékonyan gazdálkodunk az időnkkel. Ezt nevezem én "utazó egyetemnek". Képzésekre járok, keresem a nálam okosabb, sikeresebb emberek tréningjeit. Összességében egy évből kb. 2 hónapnyi időt töltök tanulással. Ezt nagyon fontosnak tartom.

B.L.: Visszaesett a hálózat teljesítménye az elmúlt hónapokban?

F.Zs.: Érdekes volt, igen is, meg nem is. Az első két hónapban megnőtt a forgalom hirtelen, emiatt plusz 3-4 csomagküldő szolgálatot is kellett keresnünk, hogy kiszolgálhassuk a megrendelőinket. A járvány hatására a fogyasztók készletezni kezdtek. Aztán visszabillent némileg a mérleg, de mindent összevetve 20%-os forgalomnövekedést értünk el. Kevéssé érintett bennünket a helyzet.

B.L.: Ilyen helyzetben melyek a legfontosabb vezérlő elveid?

Kedvenc mondásom a változások időszakában: Nyugodt tenger nem nevel jó tengerészt. Fogadjuk el, hogy vihar van, majd egyszer vége lesz. Túl kell élni.

És általában: Ne szégyellj segítséget kérni a mentorodtól! Fogadd el a segítséget, majd tartsd be a lépéseket - ezeket már jó sokan kipróbálták, sikerrel alkalmazták előtted!

Az új dolgokat pedig meg kell tanulni, és a régieket el kell engedni! 

B.L.: Kérlek, foglald össze röviden, hogyan változtak a módszereitek, a kapcsolattartás az elmúlt huszonkét évben. Mi szolgálja leginkább a sikert?

F.Zs.: Az elmúlt huszonkét évben szinte minden megváltozott a személyes értékesítések területén. Ami állandó maradt, az a személyes tapasztalaton alapuló ajánlás. Megváltoztak az igények, a vásárlói szokások, a tudatosság. Előtérbe került a nagy múltú cégek által kínált megbízhatóság, a megfelelő ár-érték arány, a támogató szakember gárda és a komplexitás. Létfontosságúvá vált jól működő, "automatizált", nemzetközi rendszerek kialakítása és működtetése, a közösségi média és az online lehetőségek profi használata. A hitelességhez, sikerhez a megbízható kommunikáció és az ehhez társuló képzések ma már elengedhetetlenek. 

A mi csapatunkat ezen elvek mentén vezetjük. És nem mondom, hogy tökéletesek vagyunk, de nagyon jó az ajánlatunk! 


Boros László által megfogalmazott tanulságok szervezetfejlesztési szempontból:

Általában két esetben hívnak bennünket szervezetfejlesztőket:

Az elsőben akkor, ha már nagyon "fáj". Pl. Óriási, akár 100 %-os fluktuációból származó veszteségek már elviselhetetlenek. Második esetben, ha valamilyen célt, fejlesztést szeretnének megvalósítani és nagy a teher, nagy a megvalósítás tétje. Például egy üzem automatizálása, ami nagyfokú átszervezéssel, új munkakörökkel, más célokkal, más eszközökkel, folyamatokkal, módszerekkel jár.

Az interjúban a második helyzetre látunk példát: Tudjuk, érezzük, hogy a változás, a fejlesztés által hatékonyabbak leszünk, könnyebb lesz az életünk. Az online eszközök használata a network marketing területen szinte elengedhetetlen, mivel a személyes jelenlét, a folyamatos támogatás nem egy fizikai munkahelyen valósul meg. Mi, szervezetfejlesztők is sokat tanulhatunk a professzionális MLM rendszerekből, menedzserektől, mivel ők valóban szervezetfejlesztési eszközökkel és szemlélettel kell, hogy dolgozzanak. Itt nincs főnök, kötelezettség, számonkérés, elbocsátás. Itt valódi önkéntesség, támogatás, közös gondolkodás, nyitottság, tanulás, fejlődés, mentorálás jellemzi a szervezeti működést. A közös siker, a csapat mint eszköz a mindennapok része. Ezek az alapjai a változásnak, az alkalmazkodásnak, a hatékonyságnak, a sikernek.

Ha más siker, egy kis statisztika: Világszinten évi százmilliárd dolláros üzletről beszélünk! Zsolti mellett a magyar piac egyik meghatározó hálózatában is több tízezer fő dolgozik, világszerte sok millió ember, cca. hárommilliárd USD évi forgalommal.

A Zsolti által képviselt tudatos, innovatív üzleti építkezés, és a személyiségéből fakadó pozitív, életigenlő, útkereső, és kitartásra ösztönző szemlélet egyértelműen jó kombináció. Én sokat tanultam tőle, köszönöm neki.


#szervezetfejlesztés #organizationdevelopment #networkmarketing #lightsome #szervezetoptimalizálás #fejlesztés #hatékonyságnövelés #menedzsmenttámogatás #változásmenedzsment #együttműködés #optimalizálás #covidhelyzet #karantén